søg på mxracing.dk

Sådan skriver du en pressemeddelelse.

Det er ikke indviklet at skrive en pressemeddelelse. Men du skal huske at besvare de fundamentale spørgsmål: Hvem, hvad, hvor, hvornår, hvorfor og hvordan?

En pressemeddelelse skal skrives med det vigtigste først, derefter baggrund, præmisser og kommentarer.

Der er ingen facitliste til, hvordan en god pressemeddelelse skal se ud. men der er en række tommelfingerregler:

Begynd med det vigtigste.

Byg teksten op som en artikel i avisen: Med en overskrift, en indledning og en tekst.

Skriv kort, klart og forståeligt. Fremmedord og indviklede sætninger vil kun irritere. Husk du skal informere - ikke imponere.

Når du har skrevet din tekst, skal du læse den kritisk igennem og strege alle de ord ud, som kan undværes. Tomme fyldord, udenomssnak og omsvøb hører ikke hjemme i en pressemeddelelse.

Undgå speciel tegn, understreg, fed skrift, kursiv, indryk eller flere ens tegn efter hinanden (f.eks. "..." "!!!"). Jo mere enkelt en tekst er, jo bedre.

Skriv i "3. person" så teksten kan bruges direkte.
Skriv f.eks. ikke "vi", "os" og "jeg", men "MX team, MX teamet, Anders Andersen.  I starten kan det virke lidt underligt at man nærmest fingerer et interview med sig selv, men virker godt nok, når det kommer på mxracing.dk.

Billeder:
Vedhæft altid flere billeder ved pressemeddelelsen. Undgå at beskære eller redigere i billederne, det gør mxracing.dk.

Ingen forventer af dig, at du selv kan skrive en perfekt og professionel pressemeddelelse. I mange tilfælde er det heller ikke nødvendigt, for mxracing.dk skriver om nødvendigt selv om og retter til.

Eksempel på opbygning af en pressemeddelelse:

1. Først skrives:
Pressemeddelelse den 09. juni 2009. (Og ikke andet).

2. Overskrift:
En spændende overskrift

3. Indledning:
Nyheden skal fremgå af de første 2-4 sætninger.

4. Uddybning:
Hvem, hvad, hvor, hvorfor - samt holdninger og kommentarer.

5. Afsender samt hvor der kan indhentes yderligere oplysninger.