søg på mxracing.dk

Første test af Honda CRF450R 2009

honda_crf450r_09_03Den nye Honda CRF450R er her, og ja, det er med brændstof indsprøjtning. Men det er ikke hele historien. I vores test af cyklen på Lake Whitney, Texas, USA, opdagede vi at brændstofindsprøjtning er blot en biting fra den egentlige nyhed. Dette er en helt ny motorcykel.

Den første Honda CRF450R blev introduceret tilbage i 2002, og selv om der var en mindre opdatering i 2005, har det stort set været den samme motorcykel lige siden. Honda havde ingen grund til at ændre det, da deres motorcykel var et stort hit, og forblev i toppen af klassen.

Men syv år er meget lang tid i motocross verden, og det var tid til en forandring. Motoren bevarer Unicam enkelt overhead design og en fem gears gearkasse, men intet andet er bevaret fra det oprindelige design.

Stellet er nyt, men det mest overraskende er at Honda skrottede Showa og monterede cyklen med KYB suspension.

Honda introducerede CRF450R på Lake Whitney, og det kunne ikke have været et bedre udstillingsvindue af cyklens evner. Den lange, hårde bane havde dybe, bløde huller og spor, som kan tage magten og pusten fra enhver kører. 2009 modellen af CRF450R er hurtigere og mere smidig end den gamle version. Honda har givet motorcyklen endnu mere power og et større momentområde. Momentet starter langt nede i omdrejningerne og stopper først når den når øverste grænse er nået, som er sat højre på 2009 modellen.

På bakke sektionen på Lake Whitney trak den ubesværet op, lige meget hvad gear man satte den i, og motoren stoppede først da begrænseren satte en stopper for det, og øverste grænse er sat vanvittigt højt og man kommer der kun, hvis man bevist lader den trække ud i et lavt gear.

Brændstofindsprøjtningen er en god ting. Luften i Texas var varm og meget fugtig, men det kunne man ikke mærke på Honda'en, den kørte ubesværet. Honda fortæller at indsprøjtning systemet kræver et par ekstra træd på kickstarteren når det er koldt, når det er varmt er der ingen ændringer. Dette kan bekræftes af testholdet, som fortæller at der var intet startbesvær. Honda tilbyder et bærbar pc-baseret system for omprogrammering af brændstofindsprøjtning og tændingen, men det var ikke tilgængelige for prøveholdet.

Men den mest imponerende del af Honda CRF450R er ikke den nye motor eller brændstofindsprøjtning. Det er håndteringen af cyklen på motocrossbanen. Først og fremmest er cyklen let. Så er der affjedringen, der er en stor forbedring, især på forgaflen. Nok den bedste affjedring. der har siddet på en standart motocrossmotorcykel.

Testholdet konklusion: Det er den bedste motocrossmotorcykel der nogensinde er lavet.

Læs mere og se flere billeder på dette link: http://mxracing.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=751:honda-crf450r-2009&catid=43:mx-produkter&Itemid=131