sg p mxracing.dk

101 Motocross tips

jo_cup_start_ab_mxHer flger 101 motocross tips, som kan vre til glde og gavn for mange.

101 motocross tips er oversat fra engelsk til dansk af en ukendt Amagerkaner, hvorefter det er udgivet p Amager Motocross klubs hjemmeside.

Med tilladelse fra Jane Kneis, som er webmaster p Amager Motocross klubs hjemmeside, bliver de 101 Motocross tips nu ogs udgivet p MXracing.dk.

101 Motocross tips m ikke kopieres over p andre hjemmesider, og det glder ogs gstebger og lignende, uden tilladelse af Jane Kneis fra Amager Motocross Klub.

MXracing har lagt 101 motocross tips ind i en PDF fil, s de nemt kan printes ud, s du evt. altid kan ha dem liggende p natbordet eller i crossbilen.

101 Motocross Tips.

1. Kig fremad.
Bliv ikke fanget i, at stirre ned i jorden foran din forskrm. Prv altid at kigge fremad nr du krer. Det vil hjlpe dig til at vre klar til at mde de forhindringer der kommer.
- Ryan Hughes

2. Stil frst
Hvis du er begynder, koncentrer dig om at udvikle en god, korrekt krestil. Kig p de erfarne og gr som dem. Hvis du har en god krestil som basis vil farten komme af sig selv.
- Josh Hansen

3. Glidende krestil i sand
Hemmeligheden bag hj fart i sand, er en glidende rytme gennem alle sving og snrklede sektioner p banen. Sandet bremser alt din fremdrift, s "brems og giv gas" stilen duer ikke
- John Dowd

4. Store sving
Du vil helst kre svingene s store som muligt, fordi du bedst kan lide lst greb p et eller begge hjul nr du skal lave snvre sving. Tlmodighed og kontrol med gassen er meget vigtigere end r fart
- Branden Jesseman

5. Klargring af start
Nr du har valgt din startplads, s brug tid p at klargre den. Er der hrdt bag bommen, s vr sikker p at alt lst materiale er vk. Er der lst jord bag bommen, s stamp det s hrdt som muligt. Det nedstter hjulspindet
- Ernesto Fonseca

6. Flg aldrig efter
Regel nr. 1 har altid vret aldrig at flge efter. Du skal altid planlgge fremad og prve forskellige spor. Hvis ham du jager krer inderbane, g p yderen og skr ind under ham i udkrslen af svinget. Hvis han krer yderbane, s skr ind under ham. Budskabet er, at hvis du krer p samme mde som ham du jager, kommer du aldrig forbi.
- Kevin Windham

7. Afslut hurtigt
Afslut altid trningen p en lbsdag i fuldt lbstempo. P den mde forlader du banen i samme tempo som du gerne vil kre nr lbet starter. Du m aldrig trille rundt de sidste omgange af en trning p en lbsdag.
- Ricky Johnson.

8. Dagen fr lbet.
Dagen fr et lb skal du altid tjekke at dit udstyr er i orden og pakket. Hvis du frst pakker lige inden du skal af sted risikerer du nemt at glemme noget i skyndingen. Hvis du har muligheden, er det ogs en god ide at pakke bilen dagen fr, s du ikke lige glemmer benzindunken eller skamlen.
- Nick Wey

9. Vr ls
Desto mere ls og afslappet du kan holde din krop, jo bedre du vil vre til at reagere med kroppen p de ting motorcyklen gr. Det vre at skifte position s du flytter vgten for at f mere bid eller nr du skal styre motorcyklen i luften. Alt bliver nemmere jo mere ls og afslappet du er.
- Sebastian Tortelli

10. Terne op i spor
Nr du skal kre igennem dybe spor er det vigtigt at st p fodballerne eller pege fdderne opad, s de ikke bliver fanget af kanterne i sporene. Det hjlper ogs af pege fdderne ind mod motorcyklen.
- Kevin Windham

11. Skulderne parallelle med styret
Nr du svinger, hold altid skulderne parallelle med styret. Hvis du altid gr det nr du svinger fr du aldrig problemer i svingene, specielt ikke i dem med dybe spor.
- Broc Glover

12. Vr ikke bange for spor.
Hvis en langside er fyldt med dybe spor, mange krere vil forsge at kre udenom og tro at det er hurtigere. Forkert! Angrib sporene. Gr dit forhjul let ved at give en masse gas og flytte vgten bagud p cyklen. Kig langt frem og lad dig ikke fange i at stirre dig blind p sporene, det vil f dig til at slingre og kre p tvrs.
- Scott Sheak

13. Styr med din bagdel
Nr du giver gas ud af svinget, pres ned i sdet med din bagdel. Det hjlper til at f bedre bid p baghjulet og komme hurtigere fremad
- Sean Hamblin

14. Alt i et sving
At lave et glidende sving sker bedst ved at gre mange ting p en gang. Slip bremsen, st dig ned og lg motorcyklen ned i en bevgelse. Nr du stter dig ned presser du affjedringen ned hvilket gr at det er nemmere af lgge cyklen ned.
- Ryan Hughes

15. Lr en ny bane at kende
Lbsdag p en ny bane. Koncentrer dig om de farlige steder frst inden du begynder at kre strkt. Nr du har fundet din rytme og fart, s koncentrer dig om at finde alternative linier for overhaling og til sidst, v dig i at ramme disse linier hurtigt og sikkert hver gang.
- Ricky Johnson

16. Udvendig albue op
Nr du svinger, s hold den udvendige albue hjt. Det hjlper til at f vgt p forhjulet og dermed undg at det skrider ud.
- Travis Preston

17. Giv aldrig op.
Selvom du ikke vinder, kan du altid vre tilfreds med dig selv, s lnge du bare giver alt hvad du har. Nr du krer lb er der ikke noget med at slappe af og bare kre hjem. Kr s hrdt og hurtigt du kan lige til det ternede flag, ogs selvom der ikke er nogen konkurrenter omkring dig.
- Mike Brown

18. Undg bagbremsen i luften
At bruge bagbremsen i luften for at f forenden af motorcyklen ned er gammeldags. Du skal i stedet styre cyklen med kroppen. Bruger du bagbremsen tager du fremdrift ud af cyklen og taber tid nr du skal op i fart igen efter landingen.
- Grant Langston

19. Pit-tavle
Hvis du har en til at vise pit-tavle, s f lavet sikre aftaler om hvad der skal st og hvordan det skal st, s der ikke sker misforstelser.
- Mike LaRocco

20. Sid skvt i svingene
Vr ikke bange for at sidde p kanten af sdet nr du svinger. At sidde p den verste kant af sdet i et sving kan give bedre bid og vre med til at f cyklen lagt lngere ned i svinget og dermed give et mere snvert sving.
- Tim Ferry

21. Hop ind i sving.
Hvis der er et sving lige efter et hop, s f cyklet drejet i den rigtige vinkel for svinget inden du lander. Nogle gange kan du endda stte dig ned og strkket benet ud inden du lander.
- Kevin Windham

22. Planlg fremad
At overhale skal planlgges. Nr du forflger en rytter, skal du finde de steder p banen hvor du er hurtigst og s planlgge et par sving frem hvor du vil overhale.
- Grant Langston

23. Vr kreativ og opfindsom.
Vr kreativ med dine linier p banen. Du skal ikke bare vre tilfreds med at kre der hvor alle de andre ogs krer. Kig hele tiden efter andre steder at kre og p den mde skaffe dig selv en fordel. Specielt der hvor banen er vrst er der nsten altid et nemmere spor end der hvor alle de andre krer.
- Michael Byrne

24. Styr med hovedet.
Sid midt p cyklen, men styr den med hovedet og din overkrop. For mig virker det bedst hvis jeg str op og holder fast p cyklen med mine kn og fr overkroppen op over styret.
- Kevin Windham

25. Undg udskridninger.
Mange amatrer bremser alt for tidligt ind i svingene for derefter af skride ind i svinget inden de kommer tilbage p gassen. Det er meget bedre at holde gas p s lnge som muligt, bremse sent og dermed f nedbragt den tid og distance der er mellem fra du bremser til du kommer tilbage p gassen.
- Josh Hansen

26. Brems og skrid
Bremse udskridning er god teknik at bruge i hrde runde sving. Trk koblingen, bloker baghjulet og brug kroppen til at f motorcyklen til at skride rundt. Vr klar med gas og kobling s snart motorcyklen er skredet rundt til den rette position.
- Matt Walker

27. Brug siderne af banen
Nr du str overfor en meget ujvn strkning eller en hel stribe af sving, s kig p siderne af banen for at finde et mere jvnt spor, s du undgr nogle af ujvnhederne. Nogle gange kan du gre ujvnhederne mindre slemme ved at krydse dem i andre vinkler.
- Steve Lamson

28. Fokuser p det frste sving.
Nr frst bommer er faldet, skal du kun fokusere p hvor du vil placere dig i det frste sving. Lad dig ikke distrahere af de andre krere
- Ernesto Fonseca

29. Ln hovedet til siden.
Hvis du har problemer ind i et sving, s prv at lne dit hoved ind mod indersiden af svinget. Af en eller anden grund vil din krop og motorcykel flge med. Prv det!
- Sebastian Tortelli

30. Se dig selv som vinder.
Nr du er ved bommen og du er klar, s prv at forestil dig hvordan det hele ser ud fra publikums side og s derefter se det hele igennem dine briller. Alene det at forestille sig, kan vre den halve sejr.
- Ricky Johnson

31. Fedtet hjelm.
Skal man kre race p en mudret bane kan det vre en fordel at sprjte sin hjelm med noget fedtet madolie eller lignende. Det hjlper til at der ikke stter sig mudder fast p hjelmen og dermed gr den undig tung. Den er ogs nemmere at gre ren.
- Matt Walker

32. Lsne grebet
Hvis du djer med at dine arme pumper, lsn dit greb om styret hver gang din motorcykel letter fra jorden. Det vil hjlpe dig til at lsne op og modvirke pumpede arme.
- Stephane Roncada

33. Lr af andre.
Fr du skal trne til et lb ved du som regel hvem de hurtige krere er. Flg dem under trningen og lr deres linier. Prv at kre i deres tempo og f en fling med og en ide om hvor meget strkere du skal kre for at vinde.
- Michael Craig

34. Sving med dybe spor.
Det er meget vigtigt ved indgangen til sving med dybe spor at f cyklen linet rigtigt op i det spor man har valgt at kre i. Man kommer aldrig igennem svinget med forhjulet i et spor og baghjulet i et andet eller skridende p knoldene. Giv masser af gas, gr forhjulet let og kig derhen hvor du hber at ende.
- Nick Wey

35. Skr de dybe spor
Hvis der kun er et spor i et sving som alle krer i, bliver det altid meget hullet i udgangen. Hvis sporet ikke er alt for dybt, s prv at gre svinget mere snvert og start et alternativt spor. Normalt kan du lave et nyt spor hvis du bare rammer den samme linie tre gange i trk
- Steve Lamson

36. Ud med albuerne.
Hvis du krer race side om side med andre ryttere, s vr sikker p, at dine albuer er langt ude og brede, s det er albuerne og ikke styrene der rammer hinanden. Rammer styrerne hinanden, er det nste sikkert at en af jer vlter.
- Branden Jesseman

37. Hop skrt og lavt.
Der er ingen grund til at ramme alle opkrsler perfekt lige. Hvis du krer en lille smule skrt p opkrslen kan du f vinkel p cyklen og dermed hoppe lavere og spare tid i luften. Denne teknik gr ogs at du kan kre hurtigere hen mod opkrslen, men husk at f s meget fart af, at du ikke hopper for langt.
- David Vuillemin

38. Hvil mellem heatene.
Srg for at f hvile mellem heatene. Helt ligge ned. Srg for masser af vske og noget energi til kroppen. Hvis det er varmt, s af med crosstjet og hold dig ro for at spare p energien. G aldrig rundt i solen, srg altid for at finde skygge.
- Michael Craig.

39. Frste trning stter tempoet.
Jeg har lrt, at min frste trning til et lb altid stter min tempo for resten dagen. Brug aldrig for lang tid til at komme op i tempo, mske nr det slet ikke at komme.
- Brock Sellards

40. Kr afslappet i mudder.
Hemmelighed bag at kre strkt i mudder er en afslappet og glidende krsel. Det er ikke godt at lave hurtige linieskift, du skal finde en glidende krestil rundt p hele banen. Kig lngere frem end du normalt gr, for at holde je med vand og mudderhuller og vltede ryttere. Kr lidt langsommere end normalt og s pres dig selv.
- David Vuillemin

41. Dkbrnder.
Hvis du skal starte p en betonstart, er det en god ide at lave en 5 til 10 sekunders dk brnder ca. 30 sek. fr starten gr. Ogs selv om dk er dyre.
- Nathan Ramsey

42. F mest ud af trningen.
Nogle siger, at kretid p cyklen er det vigtigste nr du trner, men jeg har det sdan, at nr jeg trner, gr jeg det altid 100%. Hvis du ikke trner 100% hvordan vil du s f 100% ud af dine lb.
- Ricky Carmichael

43. Kr hjt i sand
P sandede, hullede strkninger, kr et gear hjere end du normalt gr. Det vil lette presset p den bagerste affjedring og du undgr at cykler slr fra side til side. St let p cyklen, med kn og albuer bjede, s hjlper du affjedring til at absorbere hullerne.
- John Dowd

44. Kr med dine ben.
Det er vigtigt altid at klemme omkring cyklen med benene og presse hrdt ned i fodhvilerne nr du krer ligeud. Det hjlper til at holde cyklen nede og give godt greb. Jo strkere du trner dine ben er trnet, jo mere sparer du p krfterne i armene nr du krer.
- Stephane Roncada

45. Lyd ikke hurtig
Den strste fejl amatrerne gr, er at kre i for lavt gear og med for mange omdrejninger. De prver p at vre aggressive og tror, at jo mere stj, jo hurtige. Gear op, kr glidende og jvnt og lav mindre stj.
- Brock Sellards

46. Kig p de andre.
Selv om du ikke krer, s bare det at se andre krer eller lb i TV kan hjlpe dig til at blive bedre. Du skal ikke kigge s meget p hvor hjt de hopper, men kig efter deres bremsepunkter og teknik. Hvordan de giver gas, hvordan de str p cyklen osv. osv. Det kan du lre meget af.
- Brandan Jesseman

47. Trre hnder.
Hvis du gr i boblebad dagen fr et race, s gr det kort, for det dehydrerer din krop. Det samme med dine hnder. Srg for ikke at vre i vand for lnge, for det oplser den hrde hud i hnderne som du har vret s lnge om at bygge op.
- Ricky Johnson

48. Kr langsom for at kre hurtigt.
Det er ofte brugt kliche i motorlb, men absolut sandt. Nogle gange er det bedre at vre mere teknisk og prcis i en sektion end bare at kre vildt og ude af kontrol. Teknik og prcision giver hurtige tider.
- Ryan Hughes

49. Sandkrsel.
Nr du krer i sand skal du vre meget mere aggressiv end p andre underlag. Sandet suger cyklen ned og virker som en automatisk bremse, s du m ikke slippe gassen andet end hvis du vil tage farten af. Du skal vre p gassen meget hrdere og tidligere nr du krer ind i og ud af sandsving. Du skal vre meget opmrksom p motorens omdrejninger og gearskiftene skal times perfekt og der skal bruges masser af kobling for at holde cyklen i sporet og i fremdrift.
- Grant Langston

50. Forbremsen
Jeg kan bedst lide at kre med en finger p forbremsen nr jeg krer i sektioner med riller. Et lille nip med forbremsen hjlper til at holde forhjulet p plads i rillerne hvis det er ved at trkke op p kanterne og ud af rillen.
- Ernesto Fonceca

51. Test og lr under trning.
Prv aldrig noget nyt til lb. Alt nyt, uanset om det er kre teknik eller udstyr skal altid prves under trning. Til lbet skal alt vre naturligt og fles komfortabelt.
- Tim Ferry

52. Sid ned i oplagte sving.
I store oplagte sving skal du ned at sidde tidligere end normalt. Det giver bedre greb p dine hjul. Du skal ikke angribe, men kr flydende og afslappet gennem disse sving.
- Sebastian Tortelli

53. Begge fdder nede.
Nr jeg starter, har jeg altid begge fdder nede, s kan jeg bedre holde balancen ud af start strkket. Jeg skifter gear med hlen, men det skal virkelig trnes meget fr det bruges i lb.
- Josh Hansen

54. Mentalt lb
Efter trning og mellem heatene, nr du slapper af og kler ned, s luk jnene og kr banen igennem inde i hovedet. Tnk p linierne, hullerne og hoppene. Det vil gre dig skarp til nste heat.
- Brock Sellards

55. Sid ned for mere hjde.
Hvis der er et hob lige efter et skarpt sving kan du f mere hjde p dit hop ved at blive siddende ned p cyklen. Sid midt p cyklen, ln dig lidt tilbage og vr klar nr bagdmperen slr ud og sender dig ret op i vejret. Dette krver meget trning og er en avanceret teknik.
- Ezra Lusk

56. Spis rigtigt.
Hvis du ikke er en dit fanatiker, s som det mindste, hold dig fra rdt kd nogle dage fr et lb. Spis i stedet masser af kylling og pasta. Og det vigtigste er, at drikke masser af vand op til lb. Du kan ikke bare drikke 10 liter dagen fr. Det skal bygges op over nogle dage.
- David Vuillemin

57. Tjek banen omgang.
Kr altid en omgang p bane stille, s du lige fr tjekket om der er nogle farlige steder eller andet du skal vre opmrksom p. Dette glder ogs selvom det er p din hjemmebane. Man ved aldrig om noget er lavet om, eller en eller anden har glemt tromlen bag et hop.
- Scott Sheak

58. Kig efter enden af sporet.
Nr du krer i sving med dybe spor, s kig efter enden af sporet og ikke ned foran cyklen, s mister du nemmere balancen. Kig efter enden af sporet eller udgangen af svinget og s kommer du derhen.
- Sean Hamblin

59. Vr positiv.
At vre positivt indstillet p en lbsdag er meget vigtigt, ogs selv om vejret er drligt eller bane bare er noget l...
Man siger altid, at det er det samme for alle og det er rigtigt. I stedet for at dvle ved hvor meget du hader banen, s koncentrer dig om, hvordan du krer den hurtigst.
- Ricky Carmichael

60. Benet ude.
Nr du har benet ude, s husk du kun har det ude for at holde balancen og mske for et hurtigt vip i jorden. Ikke noget med at stte foden i jorden eller slbe den hen over, det vil f dig til at miste balancen og ge chancen for at f skader.
- Kevin Windham

61. Gear op inden vuptier
Det vrste der kan ske er, at cyklen lber tr for krfter eller rammer omdrejnings - begrnseren midt i en stribe vuptier som du ikke kunne hoppe over. Gear altid et eller to gear op inden du krer ind i en sdan sektion.
- Tim Ferry

62. Skub for bremsen ind.
Jeg kan bedst kre med min for bremse cylinder skubbet ind p styret. Det giver en bedre fling med bremsen yderst p grebet. Jeg har ogs for bremsen siddende hjere end koblingen, for nr man drejer p gassen har man ofte hnden i en hjere position.
- Grant Langston

63. Trn sving
De fleste som har set mig kre udendrs cross, ved at jeg vinder meget tid i svingene. Mange bruger meget trnings tid p at ve hop fordi det er sjovt. At trne sving er mske ikke det sjoveste, men i den sidste ende er det det der gr dig hurtigere end de andre. Det er vigtigt, at du bliver fortrolig med den mde din cykel skrider nr du accelerere ud at et sving og det er den eneste mde du kan blive rigtig aggressiv p.
- Ricky Carmichael.

64. v dig i at starte din cykel.
Hvis du krer 4-takter, er det vigtigt at vre dus med hvordan du starter den i tilflde af, at den gr i st i en start. Mange bliver grebet af panik og kan ikke starte igen. v dig p det mange gange, s du kender din cykel.
- Brock Sellards

65. Brems p toppen.
Hvis du er fuldstndig sikker p et hop, kan du faktisk flyve lavere og hurtigere ved at kre strkere end normalt p opkrslen, brems hrdt p toppen, s du har samme hastig som normalt for at komme over hoppet.
- Mike LaRocco

66. Vgt p udvendig fodhviler.
Nr du svinger, s lg en masse vgt p den udvendige fodhviler. Det hjlper til bedre bid og du kan nemmere f cyklen lagt ned i den rigtige vinkel.
- Ryan Hughes.

67. G banen rundt.
Hvis du overhovedet har muligheden, s g banen rundt. Gerne efter trningen. Du vil blive overrasket over hvor meget du kan se og hvor mange linier rundt p banen du vil finde.
- Michael Byrne

68. Kig p sidemandens bom.
Nr du skal starte, s kig aldrig p din egen bom, den er det sidste der bevger sig. Kig ned p nabo bommen og kig specielt p den lille ping som holder bommen oppe, for den er det frste der bver sig nr bommen bliver sluppet.
- Nathan Ramsey

69. Hold p cykelen.
Du skal altid holde p din cykel, enten med knene eller dine underben, men hvor hrdt. Stil cyklen p skamlen. St dig op, ln dig tilbage uden hnderne p styret. Du skal altid klemme s hrdt med benene at du kan holde dig selv i tilbagelnet tilstand.
- Jeff Emig.

70. Der er ingen bid i luft.
Det er et gammelt ordsprog, men sandt. Det er vigtigt at komme ned p jorden hurtigst muligt og f givet noget gas, hvis ikke lige du skal hoppe over en ekstra knold. Hoppe hjt og langt uden nytte er for langsomt.
- Mike LaRocco

71. Trn starter.
Trn starter hver eneste gang du krer. Hvis du er til lb, s srg altid for at trne 3 - 4 starter, for alle starter er forskellige.
- Michael Craig

72. Fd din motorcykel.
En meget almindelig fejl mange begr, er bare at give fuld gas ud af et sving. Lg gassen p langsomt og glidende og du fr meget bedre og ens bid p dit baghjul og undgr en masse hjulspin og udskridning og det sparer en masse energi.
- Tim Ferry

73. St p fodballerne
Prv at st p dine fodballer i stedet for svangen. Det giver dine ankler mulighed for at arbejde sammen med affjedringen.
- Jeff Emig.

74. Forbremsen redder liv
Hvis du kommer for hurtigt ind i et sving med spor og du ikke er linet perfekt op, kan du redde den ved at lave et hurtigt ryk i forbremsen og forhjulet finder p plads i sporet i stedet for at kre op af kanten.
- Mike LaRocco

75. St op.
St op s meget du kan. St dig ned i sidste split sekund ind i svingene og op igen s hurtigt som muligt ud af svingene. Nr du str kan du bruge dine ben som ekstra affjedring.
- Ryan Hughes.

76. En finger p kobling.
Nogle siger, at betjener du koblingen med en finger fr du mere fling med den. For mit vedkommende skiftede jeg til at betjene koblingen med en finger, fordi tre fingere og tomlen p hndtaget giver noget bedre greb en bare to fingre og tomlen.
- Ricky Carmichael.

77. Tilbage med vgten i det lse
I modstning til hrdt underlag er det vigtigt at f vgten tilbage p lst og sandet underlag og styre med gassen. Fr du for meget vgt p forhjulet skal det skre sig igennem underlaget. Ln dig tilbage giv masser af gas nr du svinger i lst underlag. - John Dowd.

78. Lad cyklen bre dine fdder
I stedet for at cyklen trkker dig i armene, ln dig frem, hold cyklen fast med kn og underben. Dine ben er meget strkere end armene og hvis du krer p denne mde sparer du en masse energi.
- Erik Kehoe.

79. Spar p omdrejningerne.
Nogle tror at en 125er skal kre helt oppe p de hjeste omdrejninger altid, det er mere vigtigt at holde den i midten at omdrejningsomrdet. Er den krt helt ud i, binder den kden og den bagerst affjedring s dmperen ikke virker optimalt.- Michael Byrne

80. Indbremsning.
Nr du skal bremse hrdt ind i er sving, er der to mder at gre det p. Den rigtige og den forkerte. P samme mde som under acceleration skal du have det bedste greb for dine dk. Bj din overkrop bag styret nr du bremser og pres med dine kn og underben og pres s cyklen ned i jorden. Hvis du bare hakker bremserne i og ikke hjlper til med kroppen ender du med at skride og slingre ind i svinget.
- Tim Ferry

81. Brug sporene
Mange krere hader de dybe spor i svingene, men du er ndt til at elske dem. Et spor er en slags styremekanisme og kan bruges som accelerator ud af et sving. Ned i sporet, op, ud og frem med det inderste ben (aldrig slbe det) og s brug sporet til at accelerere i. Sporet gr, at dit baghjul ikke skrider ud nr du giver gas.
- Jeff Emig

82. Tnk p hele banen.
Mange kommer til en bane og bekymrer sig kun om et hop p banen som de ikke kan springe over. De bruger alt tiden p at tnke p det ene hop og fr ikke brugt tid p resten af banen. Det er meget vigtigere at komme hurtigt rundt p resten af banen frem for bare et enkelt skide hop.
- Brock Sellards.

83. Bremsekraft.
Jeg kan bedst lide kre med s lidt frigang som muligt p bde for og bagbremse. Det giver den bedste bremseeffekt. Jeg foretrkker at have bremsepedalen hjere en fodhvileren s kommer jeg ikke til at trde p den ved en fejl.
- Mike LaRocco

84. Hrd bane
At kre rigtig strkt p hrd bane krver meget af krerens stil og evne til at flytte sig p cyklen. I indgangen af svingene skal vgten frem p cyklen for at f bid p forhjulet og i udgangen af svingene skal vgten tilbage for at f bid p baghjulet.
- Ryan Hughes

85. Stram dine briller.
Selv om det mske ikke er s rart, s srg for at dine briller sidder fast og stramt. Nr frst du begynder at svede vil skum-gummiet i brillerne presse sig sammen og der kan blive sprkker som giver stv eller mudder mulighed for at komme ind. - Matt Walker.

86. Se og lr.
Nr der er et svrt hop p en bane kan du ofte finde ud af hvordan du skal kre det ved bare at kigge. Find en som ligger p samme niveau som dig selv, se ham hoppe og lyt til hvor meget gas han giver. Kig p hans kropsplacering p cyklen for at se hvordan han klarer opkrsel og afst. Du kan ogs glemme alt om stolthed og sprge om gode rd.
- Scott Sheak

87. Store nedkrsler.
Jeg ved det er skrmmende, men prv at angribe store nedkrsler som om det bare er almindelige langsider. Kr et gear hjere og prv at stejle over nogen af bremsehullerne p vej ned og bj dig sammen s du er klar til de sidste huller i bunden. Nr du ved der kommer en stor nedkrsel, s tag en dyb indnding p toppen og lsn grebet om styret lidt.
- Tim Ferry

88. Glidende sving.
Prv at kre mere glidende gennem svingene. Undg at kre hrdt ind i et sving og blokere bremserne, det tager alt for meget af din fremdrift, som du s bare skal bygge op igen. Hvis du krer lidt bldere ind i svinget vil du opleve at din udgangshastighed bliver strre.
- Michael Byrne.

89. Vr aggressiv.
I et lb er de frste omgange kritiske hvis du vil gre det godt. Det er p de frste omgange du kan og skal lave de fleste overhalinger, specielt hvis du har fet en drlig start. Du skal ikke bare flge efter dem foran, du skal forbi. F selv tingene til at ske.
- Grant Langston

90. En koblingsfinger
At bruge en finger p koblingen i stedet for to giver dig en bedre og mere glidende koblingshndtering. Bruger du mere end en finger vil det blive mere ujvnt.
- Jeff Emig

91. Angrib nedkrslerne
Nedkrslerne skal angribes som om de er almindelige landsider. Kr et hjere gear s du har motorkraft til af komme over hullerne. Tag et dybt ndedrag og lsn grebet om styret inden du krer ned.
- Mike LaRocco

92. Fokus i starten.
Nr jeg krer op til bommen, tnker jeg ikke p andet end at f en god start. Jeg tnker p hvordan kobling skal slippes nr bommen falder og jeg tnker p mit gearskift inden frste sving. At f overblikket krver koncentration.
- Michael Byrne

93. delg koncentrationen
Det virker ikke s godt p topprofessionelt niveau, men p amatrplan virker det ofte at rbe hjt eller gasse hrdt op bag en konkurrent for at delgge hans koncentration og derved f ham til at lave fejl.
- Grant Langston

94. For hop
P en svr udendrsbane kan toppen af hoppene tit blive meget delagte fordi der bliver givet gas lige der. Find en lille knold p opkrslen og brug den som et lille for hop s du kan springe over det svre sted.
- Jeff Emig

95. Tag slkket
Ved starten slipper jeg altid koblingen lige prcis nok til at det taget slkket fra kden. Samtidig holder jeg forbremsen inde, og det gr, at cyklen er ladet op til at eksplodere ud af startstrkningen
- Steve Lamso

96. Trre og flade sving.
Trre og falde sving er svre at kre i og krver stor finesse. Srg for at f bremset frdig inden du stter dig ned og drejer. Sid helt fremme p sdet, ja nsten p tanken, s du kan lne dig frem for at f bid p forhjulet. Masser af vgt i den udvendige fodhviler, det indvendige ben op og fremad. Ikke noget med at slbe det.
Kom p gassen stille og roligt nr du er klar.
- David Vuillemin

97. Hold mudderet ude.
Nr der er mudret, findes der ikke noget vrre end et par stvler der sejler indvendigt i vand og mudder. Jeg ttner altid toppen af stvlerne med gaffatape s jeg holder vand og mudder ude.
- Matt Walker

98. Brug motorbremsen
Hvis du krer 4-takter, s drag fordel af motorbremsen. Nr du bremser ned til et sving, kan motorbremsen og forbremsen helt eliminere brugen af bagbremsen, specielt p hrd bane.
- Doug Henry

99. Hold dine linier.
Hvis du bliver presset i et lb, er der mange som har tendens til at beskytte de indvendige linier ogs selvom det ikke er ens normale linie. Det er min erfaring, at holde mine normale linier virker bedre, for hvis jeg forsger at skifte for af beskytte den indvendige linie eller blokere for ham der kommer bagfra, ender vi begge to med at kre langsommere.
- Grant Langston

100. Brems sent.
Trn dig i at bremse senere og senere i indgangen til svingene. Jeg bruger ofte et mrke p banen, en pl, en sten eller noget andet som mlepunkt. At udbremse dine konkurrenter kan hjlpe til at overhale men ogs til bedre omgangstider.
- Mike LaRocco

101. Ha det sjovt.
Det vigtigste for mig er at have det sjov og nyde det jeg laver. Hvis du bliver udbrndt, s tag en pause. Motocross er krvende, men du skal srge for at det er sjovt og spndende.
- Ryan Hughes

(Oversat fra Transworld Motocross)