sg p mxracing.dk

Test af Honda's 07 modeller.

Testen af de nye 2007 modeller blev afholdt af Honda Europa, og sammen med team Martin Racing, som har et VM team i motocross, med den danske kre Brian Kjr Jrgensen samt Vico Garcias.

Sammen med prsentationen af de nye cykler var alle som skulde deltage til Hondas testen, inviteret til vm afd. i motocross mx1 og mx2 i namur hvor 14 afd. blev krt.

Martin racing havde taget begge deres store stte vogns busser med til testen i Honda park i Belgien. Den ene bus er mad bussen som skulde lave mad til 32 test kre og 25 journalister og til sidst 10 fotografer med mere.

den anden bus, som er service bus samt vrksted var der stillede flgende test cykler op 2 stk.. crf230f . 2 stk. crf250x enduro. 2 stk. crf450x enduro. 2stk crf 250r cross. 2 stk. crf 450r cross. Der var ogs stillet 12 mekanikker fra teamet til rdighed, som skulde service og reparere hvis der skulde ske noget i lbet af dagen. Testen af de nye mcer startet kl 9 og sluttet kl 18. der var skema lagt at hver kre fik 2 ture p hver Honda , og fik 20 min ca.. p hver Honda.

Jeg(jesper Kjr Jrgensen) skulde teste de 5 Honda moddeler 2 gange s det ville blive en dejlig hrd dag, og jeg har noteret flgende

Den frste der skulde testes var crf 230f som er en 4 takter med selvstarter, der kunne bruges til mange forskellige ting. Min egen mening er til unge mellem 12 og 16 r til at komme sikkert i gang. Den har ikke noget voldsomt trk og man fler at man har kontrollen helle tiden. Med dens utrolige behagelige trk kan den kres p en mindre cross baner da der er ganske gode dmper p. Den bruges dog ogs som transport middel p store grde i USA hvor den er utrolig populr

Den anden var crf250x samt crf450x.som bliver brugt til enduro. Til disse 3 hondaer havde man lavede en bane rundt om Honda park med mange svre og tekniske detaljer som man bruger i enduro

Disse 2 mc overraskede mig en del med en utrolig behagelig trk kraft og en meget nem racer at styre uden om de trer og vanskelige op krsler der var. Der er ikke det samme trk i motoren som i cross maskiner i de samme strrelser, men fandt dog hurtig ud af at det kan der heller ikke vare da det handler meget om balance og ro. dmperne er lige s optimale som cross maskinerne

S kom turen til crf 250r og crf450r.

Crf250r havde man arbejdet hrdt p at f udviklet en bedre karburator samt en bedre accelerations pumpe s den ikke kan d lige efter hrde landinger p sand eller hrd bane. Der kan kun siges at p den noget tunge bane var der et hop hvor man kunne teste det, og det prvede jeg 2 x 20 min og det problem er man nu over hos Honda, for da jeg lande tog den gassen med det samme og man kunne nu angribe de huller der kom. Bremserne er blevet 15 % bedre med nye stempler i begge cylinder, dog uden at gre skiver stre. Det kan mrkes tydeligt p det store flade styk efter starten at der skal ikke bruges s mange krfter p at bremse den ned trk kraften er utrolig god med en Honda der nu flytter sig nr man giver gas . den er behagelig nem at arbejde p bde i luften og p jorden, og dmperne er sat utroligt godt op til at arbejde sammen i bde hrde landinger og ikke mindst i nedbremsninger hvor der er mindre bremse huller.

Crf450r er der lavet det samme som p crf250r alts bremser, dmper gode til at arbejde sig igennem huller og hrde landinger, og den har fet samme karburator tjek med at man ikke kan f den til at d efter hop.

det nste der blev bemrket var standart udstdning system der ogs er forbedret, med et kraftigt trk men dog bldere trk da arbejds omrde starter tidligere og bliver ved lngere s det fles roligere at f den ud af svingene .

Det er en del vigtige ting der er blevet ndret p de 2 r modeller til cross, og vil dog til slut huske at sige at der er utrolig stor forskel i power p om Honda'en har krt en time eller den er helt ny

Vejret var perfekt til at teste, med ca.. 21 grader og en optimal Hondapark.

Der er billeder fra testen p www.jkjmx.dk under Honda test.